• Disztribúció / Nagykereskedelem / Projekt

Alesis Vortex Wireless: „megszünteti az akadályt közted és a közönség között!”

2015. február 04.

Billentyűs hangszeresként mindig is nagy hiányérzetet okozott számomra koncerteken a mozgás szabadsága. Irigykedve néztem mekkora teret tud bejárni a színpadon egy énekes vagy egy gitáros, nem is beszélve arról, hogy a közönséggel is közelebbi kapcsolatba kerülhet. Ebből a „röghöz kötött” érzésből kiindulva tettem fel magamnak a kérdést: miért kell egy billentyűsnek a hangszerek mögé bújva megtartania előadását?

Alesis Vortex Wireless: „megszünteti az akadályt közted és a közönség között!”

Az Alesis nyakba akasztható MIDI billentyűzete, a Vortex azonban megoldást kínál, hiszen a színpadi mobilitás és a kifejező előadásmód nagyszerű kombinációját nyújtja. Bárhol lehetek vele a színpadon, és nem is akárhogy! Szintetizátoraimat ezen keresztül ugyanúgy használhatom és a sokoldalú vezérelhetőségnek köszönhetően minden paramétert ugyanúgy változtathatok a hangszíneken.

A kicsomagolást követően rögtön lenyűgözött a gyönyörű gyöngyház fehér test, és a ragyogó dizájn. Miután felemeltem és a kezemben tartottam, meg kellett állapítsam: meglepően könnyű a hangszer, ami nagyon szerencsés. Ennek elég nagy szerepe van, ha a színpadi felhasználás oldalát nézzük.Bizonyos esetekben akár két órán keresztül is a nyakunkban lóg a hangszer, a koncert közepére akár mázsányi súlyként is nehezedhet ránk, ha túl nehéz. Ez sokszor zavaró hatással lehet arra nézve, hogy felszabadultan tudjuk végigjátszani az előadást.

Vessünk egy mélyebb pillantást a hangszer főbb paramétereit és funkcióit illetően! 37 velocity-érzékeny billentyűvel rendelkezik, amelyek aftertouch funkcióval is fel vannak vértezve. A három oktávnyi hangterjedelem pont elég, hisz főleg a jobb kezünket vesszük igénybe, és a nyaki részen természetesen ott van az oktávváltó funkció, amellyel könnyedén tudunk föl-le ugrálni az oktávok közt, ha a dallamvezetés azt kívánja.
Hatékony funkció tud lenni a billentyű zónák felosztására kialakított 3 gomb az oktávváltók alatt, amely lehetőséget ad arra, hogy a különböző MIDI csatornák hangszíneit tudjuk betölteni. Így abban az esetben, amikor egy dal kapcsán hirtelen hangszínváltásra kerül sor, sokkal gyorsabban tudunk reagálni az eseményekre – ilyen esetekben elég, ha a billentyűzet alsó tartományában kezdünk játszani, nem kell külön hangszínléptetésekkel bajlódnunk.

Nagyszerű ötlet az Alesis-től, hogy noha rendelkezik a hangszer sustain pedál bemenettel, ennek ellenére ehhez a funkcióhoz is hozzáférhetünk a kari részen, így a sustain pedál zsinórja nem akadályozza mozgásunk szabadságát, kötetlenebbül alkalmazhatjuk a funkciót előadásunk alatt.
Természetesen nem maradhat ki a pitch tárcsa sem, amellyel növelhető vagy csökkenthető a hang magassága, valamint a kézreeső hangerőszabályzó, amellyel a játékunk dinamikáját színesíthetjük.

A kari részen már csak egy funkció található, viszont ez számomra a zenei hatását tekintve a legfontosabb. Egy szalagvezérlő, amely ujjbegyünk érintésével és annak csúsztatásával igazi életet lehel a hangszínekbe, hisz a kiválasztástól függően bármilyen MIDI üzenet kiköthető rajta. A szalagvezérlőhöz három különböző beállítás típus rendelhető hozzá, amelyet könnyedén változtathatunk a beprogramozás után, amely megtalálható a sustain gomb alatt. Valamelyest a szintetizátorokon használatos modulációs kerék funkcióját tölti be, de többnyire ezt a vibrátó alkalmazására szokták használni. Ebben az esetben viszont határtalan lehetőségek tárházában találhatjuk magunkat, mert egy könnyed elegáns mozdulattal a hangszín karakterének változása hihetetlen pályaíveket járhat be, miközben a jobb kezünkkel koncentrálhatunk a virtuóz dallam-futamokra.

Miután az éjszaka leple alatt is elővettem a hangszert, felfedeztem egy leleményes apróságot: három sejtelmesen fénylő kék LED van a nyak végén, amelyek a billentyűk leütéseire reagálnak, és attól függően, milyen intenzitással játszunk, annak megfelelően változtatja a villogási sebességét. Pont ezek a piciny megoldások teszik igazi performansz művésszé a hangszert, és emelik a színpadi show hangulatát akár a vizuális élmény tekintetében is.

Azonban a Vortex egyik legfigyelemreméltóbb fénypontja a beépített gyorsulásmérő: ez a technikai újítás amit beépítettek , lehetővé teszi, hogy különböző midi adatokat küldjön a hangszer, ha felfelé döntjük. Ennek segítségével színpadi a pózolások és különböző mozgások igazi zenei értelmet és extra kifejeződést adhatnak.  Testmozdulatainkra a játszott hang karaktere az extrém MIDI beállítások függvényében, akár teljes mértékű átalakuláson is keresztülmehet, s ennek kiaknázásában csak a fantáziánk szabhat határt. Egy-egy mozdulatunkra megduzzadhat a hangerő, végigsöpörhet egy filter, vagy a hangmagasság hatalmas mélységekbe süllyed. Ez talán a legnagyszerűbb húzása a Vortexnek! Megszünteti az akadályt közted és a közönség között, hisz nem csak azt a szabadságot adja, hogy mozoghass a színpadon a hangszerrel, hanem némi őrültködésre is okod adhat.

A billentyűzet fölötti részen kaptak teret a további funkciók. Ezek a következők:
LED kijelző, amelyen láthatjuk a különböző adatokat, értékeket és beállításokat, majd ezt követi a programváltás fel-le gombja, amelyen a hangszíneket tudjuk váltani, végül a sort a Patch szerkesztő gombok zárják, amelyek a különböző billentyűk lenyomásával összehangolva az összes programozási funkciót ellátják. Itt található még három forgó gomb, amelyekkel tovább bolondíthatjuk egy hangszín paramétereinek állíthatóságait, és végül a sort a 8 darab dob pad zárja, amely tovább bővíti a performansz lehetőségeket.

A tartozékokban benne van egy kitűnő szoftver szintetizátor. Így ha nem rendelkezünk hardver, vagy egyéb számítógépen futó szoftver szintetizátorral, a SONiVOX Vortex I DVI virtuál szintetizátort installálva rögtön el is kezdhetjük a zenélést a Vortex-el. A hangbank tele van ragyogó szóló hangszínekkel, basszusokkal, dobokkal, pad-ekkel, és a szerkesztési lehetőségekben sincs hiány: LFO modulációk, különböző filterek, speciális pitch beállítások, továbbá a legfontosabb effektek együttes használata (Reverb, Delay, Chorus, EQ).
Mindezeken felül a csomag tartalma egy Ableton Live Lite Edition szoftver, amelynek segítségével rögtön el is kezdhetjük a kedvenc hangszínekkel a zenei sávok rögzítését.

Összegezve a személyes élményeimet a hangszerrel kapcsolatban, nagyon klassz MIDI vezérlő az Alesis Vortex. A legújabb kiadás Vortex Wireless névre hallgat, az elődhöz képest változatlan áron, de immár fekete színben. A típusjelölésből könnyen kitalálhatjuk, hogy beépített vezeték nélküli technikával rendelkezik az újdonság, ami a MIDI jelünk továbbítására szolgál, megbízható, 2,4 GHz-es technológiával, egy egyszerűen kezelhető USB adapteren keresztül. Minden további, fent leírt jellemző, funkció és tartozék ugyanúgy megtalálható a Vortex Wireless esetében. Ár-érték arányát és sokoldalúságát figyelembe véve viszont egyedülálló termék a piacon, egyelőre vetélytárs nélkül.


Palásti Kovács Zoltán (Zoohacker), Nádasi Zolt

< Vissza az előző oldalra
Top